דוד מוביל אותנו בין שלוש שכונות ותיקות, ומראה כיצד שמרו על אופיין המיוחד למרות תהפוכות הזמן. |
מסיירים עם דוד גל-אור | טל' נייד: 054-2406657. דוד מוביל אותנו בין שלוש שכונות ותיקות, ומראה לנו כיצד שמרו על אופיין המיוחד למרות תהפוכות הזמן.
זכרון משה לשכונת הבוכרים - בתוך אזור מגורים חרדי סמוך למרכז ירושלים, נחבאות כמה שכונות ותיקות, שנחשבו בזמנן למודרניות ביותר בעיר. בסיורנו נעבור בין סמטאות שכונת זכרון משה הציונית, נבקר בשרידי חווה חקלאית שנקראה בשמו של אברהם אבינו, ונלך בין בתיה המפוארים של שכונת הבוכרים. לאורך הסיור נכיר את סיפורה המיוחד של כל שכונה, ונגלה מה השתמר מהעבר המופלא שלהן. נראה כיצד הפכו בתי ספר ציוניים למוסדות לימוד וסעד חרדיים, ואיך הפך אולם קולנוע מצליח לשיכון חסידי. לצד זאת, נלמד שגם בציבור החרדי יש רצון לשמר את זכר העבר ולהציג את יופיו. נעבור בארמון שנבנה לכבוד המשיח, בחצרות קסומות שנבנו על ידי יהודים אנוסים, ובבתי כנסת בהם מתפללים ברציפות 24 שעות ביממה. נבקר במאפייה ותיקה ממנה עולים ריחות נפלאים, ניכנס אל הבית הראשון שנבנה על ידי יהודים מחוץ לחומות, ונרד אל בטן האדמה, שם נחבא מתקן עתיק לגידול יונים בן 2,000 שנים. לאורך הדרך נתרשם מהווי החיים החרדי, נעבור בין בתים שחלקם מוזנחים וחלקם מרשימים ביופיים, ונהנה מהסיפורים הנהדרים שהם צופנים בתוכם. המסלול הוא חלק מסדרת ספרים "לכל אחד ירושלים - 50 מסלולי סיור בירושלים", להזמנת הסדרה לחץ/י כאן. ![]() מים ![]() תצפיות ![]() מדבר ![]() ירוק ![]() פריחה ![]() מערות ![]() עתיקות ![]() אתגרי ![]() עירוני ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
איך מגיעים בתחבורה ציבורית > מהתחנה המרכזית נוסעים בקווים 1,25,45 ויורדים בתחנת ישעיהו-דוד ילין. ניתן גם לנסוע בקווים 13,34,36,56,71,72,77 שיוצאים מרחבי העיר ומגיעים לרחוב שטראוס הסמוך. מי שמעוניין יכול לנסוע ברכבת הקלה, לרדת בתחנת הדוידקה שברחוב יפו, וללכת ממנה ברגל אל נקודת ההתחלה. מה לכתוב ב-GPS > לנקודת החנייה: דוד ילין, ירושלים. לנקודת ההתחלה: ישעיהו, ירושלים. לנקודת הסיום: שלמה מוסיוף, ירושלים.
שמעון אדלר לֶמֵל היה אציל יהודי שהתגורר באוסטריה, וסייע לקהילה היהודית בדרכים שונות. כאשר נפטר לֶמֵל החליטה בתו להמשיך את דרכו, וביקשה להקים בית ספר בירושלים, בו ילמדו ילדים עניים ויתומים. הגברת לֶמֵל שאפה להקנות לילדי ירושלים השכלה רחבה, דבר שיאפשר להם עתיד טוב יותר. משום כך נכללו בתכנית הלימודים לימודי חול כמו חשבון וטבע, ציור ומלאכה בנוסף ללימודי הקודש. גם שיטת ההוראה בבית הספר יועדה להיות מתקדמת לזמנה, והיא כללה שירה וריקודים, משחקים והפעלות. כדי לקדם את הנושא, שלחה הגברת לֶמֵל נציג מטעמה לעיר הקודש. בשנת 1856 הגיע לירושלים לודוויג אוגוסט פרנקל, וניגש למלאכת ייסוד המקום. הוא שכר חדר ברובע המוסלמי, עניין את ראשי הקהילות, וגייס מורים ותלמידים לבית הספר המיועד. גם הוא לא האמין כאשר יום אחד ראה על לוח מודעות איגרת שפורסמה כנגד הקמת בית הספר: "קול נהי נשמע מציון, בכי תמרורים... קומו קרעו לבבכם ובגדיכם, התפלשו באפר... גדול החורבן הזה מחורבן בית ה' הנשרף... קחו לכם כלי קרב... וחוסו על כבוד התורה ועל כבוד ה' הגדול". איגרת זו נכתבה על ידי ההנהגה האשכנזית של היישוב הישן, שחששה מאוד מחידושי ההשכלה המודרנית שהביא עמו בית הספר. לעומתם, ראשי העדה הספרדית שיתפו פעולה עם פרנקל, אישרו את תכנית הלימודים המיועדת, ואף שלחו 40 ילדים ראשונים לבית הספר. כך הפך בית ספר לֶמֵל למוסד החינוכי הראשון בארץ ישראל, בו למדו לימודי חול בצורה נרחבת. עשרות שנים מאוחר יותר, בשנת 1903, הוחלט להעתיק את בית הספר למקום רחב יותר מחוץ לחומות. את המבנה החדש תכנן האדריכל הטמפלרי המפורסם תיאודור זנדל, ששילב בו סממנים ציוניים לצד עיטורים קלאסיים. במשך עשרות שנים למדו כאן מיטב בניה ובנותיה של ירושלים, ובית ספר לֶמֵל היה בית הספר העממי הגדול והמבוקש בעיר.
את ההצלחה של בית ספר לֶמֵל ניסו למנף בני משפחת מזרחי שהתגוררו בשכונת זכרון משה. הם רכשו את השטח שמול בית הספר, והקימו עליו אולם תיאטרון ובית קולנוע, שקיבל את השם 'קולנוע אדיסון'. היה זה בית הקולנוע המשוכלל בירושלים, והוא הנציח את זכרו של תומאס אדיסון, ממציא נורת הליבון וממייסדי תעשיית הקולנוע. הרעיון של משפחת מזרחי התברר במהרה כהצלחה כבירה. מאות התלמידים, המורים וההורים שהגיעו לבית הספר, ביקרו גם בקולנוע, וכמובן סיפרו עליו לבני משפחה ולחברים. בתוך זמן קצר הפך קולנוע אדיסון למוסד התרבות המצליח ביותר בירושלים. באולם הגדול נערכו קונצרטים ומופעי חזנות לצד כנסים פוליטיים, וכמובן שהוצגו בו סרטים והצגות. המועד המבוקש ביותר היה מוצאי השבת, אז היו מגיעים לכאן תושבים מכל רחבי העיר כדי לצפות בסרט חדש שהגיע מאמריקה. כדי לקצר את התור הארוך שהשתרך מאחורי הקופות, החליטו מנהלי הקולנוע להקדים את מכירת הכרטיסים ליום שבת עצמו. צעד זה עורר סערה גדולה בציבור החרדי, והוא יצא בהמוניו להפגין ברחובות. היה זה אות למאבק ארוך שנים, שהפך את קולנוע אדיסון לאחד מסמלי הוויכוח על צביון השבת בירושלים. במהלך שנים אלה הוצת האולם פעמיים, ונגרם לו נזק כבד. למרות זאת, המשיך קולנוע אדיסון לפעול עד שנת 1995, אז נסגר בשל קשיים כלכליים. בעל המקום, משה מזרחי, סרב למכור אותו לחרדים מסיבות עקרוניות, ובמשך יותר מעשור הוא נותר שומם ועזוב. רק בשנת 2006 נענה מזרחי, ומכר את המבנה לחסידות סאטמר, וזו בנתה על חורבותיו את שני המבנים הגבוהים, בהם מתגוררות כיום משפחות של אברכים. בהתאם לחוק שימור אתרים שומרה חזית מבנה הקולנוע, ועד היום אפשר להבחין באבני הראשה של הקשתות שמעוטרות בשיבולים, ובחלון דרכו נמכרו הכרטיסים, שהיה בצד ימין. אחרי שנתרשם מהבנייה המיוחדת, נתחיל את דרכנו במורד רחוב ישעיהו. נרד כדקה, ונפנה בהזדמנות הראשונה שמאלה לרחוב פרי חדש |2|. מיד יעלה באפינו ריח של לחם טרי שמסתנן מתוך מאפיית אביחיל. ניכנס אל המאפייה, ונעבור בין ערימות של עוגיות ולחמניות שיצאו זה עתה מן התנור. בזמן שנטעם דבר מאפה, נספר את סיפורו המעניין של המקום. בתום הביקור במאפייה נמשיך להתקדם ברחוב פרי חדש. במהרה נפנה שמאלה לסמטת אפרים כהן |3|, ומיד נפנה ימינה לרחוב חפץ חיים. נעבור תחת עץ תות רחב צמרת, ובתוך רגע נגיע אל בית הכנסת המקומי |4|, לצדו מתכנסות דרך קבע חבורות של גברים חרדים. זהו בית הכנסת הוותיק ביותר בזכרון משה, שנבנה כבר בשנת 1910 במרכז השכונה. כיום מתקיימות בבית הכנסת הזה תפילות בכל שעות היום והלילה, 24 שעות ברציפות. בית הכנסת מורכב מחדרים קטנים, בכל אחד מהם מתקיימת תפילה נפרדת. ברגע שמסתיימת תפילה אחת, אוספים עשרה אנשים למניין, ומתחילים מיד תפילה נוספת. לכן מכונה המקום בשם היידישאי שטיבלך, שתרגומו לעברית הוא "בתים קטנים". גם מי שהתעורר בשעה מאוחרת, יכול להגיע לכאן ולמצוא מניין לתפילת שחרית, ואפילו מי שחזר מחתונה לפנות בוקר, יכול להצטרף לתפילת ערבית מאוחרת. זו הסיבה שסביב בית הכנסת יש קיוסק ומסעדה קטנה שפתוחים גם בשעות הקטנות של הלילה, וכמובן קופות צדקה רבות. אחרי שנתרשם מהאווירה במקום, נפנה שמאלה אל רחוב סולובייצ'יק. נחצה סמטה צרה במיוחד, ובמהרה נגיע לפינת רחוב משה חגיז. נפנה לזמן קצר שמאלה, ונביט על המבנה שמשמאל. אפשר לראות שבמקור היה המבנה בן קומה אחת, ואילו הקומה השנייה וגגון הפח המאולתר נוספו מאוחר יותר. אם תביטו על הקשתות שמציצות מעל הגגון ולידו, תגלו אבני ראשה יפות, שמעוטרות בחלקן בצורת צריח של חומה. במבנה זה שכנה בראשית המאה העשרים הגמנסיה העברית, והוא היה אחד המקומות החשובים בשכונה הציונית. נעמוד בצד הרחוב, ונספר על שכונת זכרון משה. משה מונטיפיורי היה איש ציבור רם מעלה ונדבן מהשורה הראשונה, שהקדיש את מרבית שנות חייו למען יהודי העולם וארץ ישראל. לאחר שפרש לגמלאות, וגם אחרי מותו בגיל 101, המשיכו כספיו להיות מושקעים בקרן שנועדה לקידום בניין ארץ ישראל. בעזרת כספי הקרן הוקמו בירושלים חמש שכונות שנושאות את שמו של הנדבן המפורסם: מזכרת משה, אוהל משה, ימין משה, זכרון משה וקרית משה. שכונת זכרון משה, הרביעית במניין השכונות הללו, נוסדה בשנת 1905 על ידי קבוצת משכילים ציוניים, ביניהם היו המחנך דוד ילין, הרב יחיאל מיכל פינס, הארכיאולוג אליעזר-ליפא סוקניק (אביו של יגָאֶל ידין) ועוד. הם ביקשו להקים שכונה מודרנית שיהיו בה בתים רחבי ידיים, חדרי סלון לאירוח, חצרות וגינות, רחובות מרוצפי אבן ומערכת ביוב מתקדמת. כל אלו משכו אל המקום את מיטב המשכילים הירושלמים. הם בנו בה את בתיהם, והקימו מוסדות חינוך ורוח. המוסד החשוב מכולם היה תיכון הגמנסיה העברית, שהחל את דרכו ממש כאן. בין מייסדי הגמנסיה היו אליעזר בן יהודה והרופא ד"ר נפתלי וייץ, שהתגוררו ברחוב החבשים הסמוך, וכן יצחק בן-צבי וחברתו (לימים רעייתו) רחל ינאית, שהיו גם המורים הראשונים. החבורה החלוצית ביקשה להחיות את התרבות העברית בירושלים, ולחנך את בניה ובנותיה לערכי הציונות. הלימודים בגמנסיה התקיימו בשפה העברית, ובכיתות ישבו בנים ובנות יחד. כל אלה לא מצאו חן בעיני היישוב הישן בירושלים, שהתנגד בכל תוקף לקיומה של הגמנסיה. לא אחת היו מגיעים לכאן צעירים חרדים, משליכים אבנים על המבנה, ונמלטים מהמקום. למרות זאת לא ויתרו ראשי הגמנסיה על חלומם. הם אמנם נאלצו לנדוד בין כמה בתים ברחבי העיר, אך לבסוף מצאו בית חם בשכונת רחביה, בה שוכנת הגמנסיה העברית עד היום.
חווה חקלאית וקולומבריום עתיק ג'יימס פין הגיע לירושלים יחד עם רעייתו אליזבט-אן בשנת 1846, כדי לשמש הקונסול הראשון של הממלכה הבריטית בארץ ישראל. באותם ימים הייתה ירושלים עיר קטנה מוקפת חומה, ותושביה חיו בצפיפות ובעוני. למרות שהיו נוצרים-פרוטסטנטים אדוקים, שמו בני הזוג את ליבם דווקא למצבם הבלתי נסבל של היהודים בעיר. רבים מהם כלל לא עבדו, והתפרנסו רק מכספי החלוקה הדלים שהגיעו מאירופה. ג'יימס ואליזבט ביקשו לשנות את המציאות, ולנתק את האוכלוסייה היהודית מן התלות בכספי החלוקה. הם ייסדו כמה חוות חקלאיות סביב ירושלים, בהן עבדו פועלים יהודים בעבודה יצרנית, וקיבלו שכר הוגן. החווה הגדולה והמצליחה מכולן שכנה במקום בו אנו נמצאים. באותה תקופה היה כאן כרם ענבים, שנקרא בפי בעליו הערבי "כרם אל-ח'ליל". אל-ח'ליל, הידיד, הוא כינויו הערבי של אברהם אבינו שהיה ידידו של האל. בשנת 1852 רכשו הקונסול ורעייתו את השטח, ובחרו לקרוא לחווה שהקימו בשם "כרם אברהם אבינו". למרות השם המקראי עורר הרעיון חשד בקרב היהודים, והם חששו שמאחורי היוזמה הברוכה עומדות כוונות מיסיונריות. בני הזוג מיהרו להבהיר את טוהר כוונותיהם, ואף הקימו במקום בית כנסת. הציבור היהודי השתכנע, ומדי יום הגיעו עשרות פועלים מהעיר העתיקה ועבדו בחווה. הם חצבו וסיתתו אבנים, נטעו גפנים וזיתים, וייצרו מתוצרתם יין ושמן. "בחלקי נפל התפקיד להקל על עוניים הרב של היהודים בירושלים", כתבה אליזבט-אן ביומנה. "על ידי מלאכות שונות ועבודה באוויר הפתוח בבניין וחציבה, ועד כמה שאפשר גם בחקלאות". במרכז החווה בנו הפועלים את הבית בו אנו נמצאים, שהיה המבנה הראשון שהוקם בידי פועלים יהודים מחוץ לחומות העיר העתיקה. במשך שנים ארוכות התגוררה משפחת פין בבית הזה, וממנו הפעילו בני הזוג את החווה. בחלוף השנים התרבו אפשרויות התעסוקה בירושלים, והחווה דעכה לאיטה, ולבסוף נסגרה. על אדמותיה הוקמה בשנות ה-30 שכונה קטנה שנושאת את שמה עד היום, שכונת כרם אברהם.
אנו נמצאים בתוך חדר קדום מן התקופה הרומית, בו גידלו יונים. המילה העברית "יונה" מתורגמת בלטינית למילה "קוֹלוּמבָּה", ולכן מתקן כזה נקרא קולומבריום. גידול היונים היה נפוץ בעת העתיקה, והשתמשו בהן להעברה מהירה של דואר ממקום למקום. בנוסף לכך, ניצלו בני האדם את היונים למטרות נוספות. בשרן וביציהן נאכלו, מעצמותיהן עשו סיכות, ובהפרשותיהן זיבלו את השדות. בימים בהם היה קיים בית מקדש, נחשבו היונים לקורבן מובחר במיוחד. לכן אפשר למצוא בסביבת ירושלים מתקנים רבים כמו זה בו אנו נמצאים. ברבות השנים הפך הקולומבריום העתיק לבור מים, ובתקרתו נחצב פתח משושה שקיים עד היום. כאשר גילו עובדי החווה החקלאית את המקום, הם השתמשו בו בתור מחסן כלים, ולא ייחסו לו חשיבות מיוחדת. רק כאשר שופץ המתחם בשנות ה-80 על ידי חסידי קרלין, הוחלט לנקות את הקולומבריום ולפתוח אותו למבקרים. אחרי הביקור בקולומבריום נצא מהבית, ונעצור לרגע ליד דלת הכניסה. נביט על המשקוף, ונראה שמעליו חקוקות המילים: "יראת ה' מקור חיים". במקור היה חקוק על המשקוף משפט אחר: "יראת ה' מועלת (מועילה) לכל". מכיוון שזהו משפט בעל אופי נוצרי, ביקשו חסידי קרלין רשות מיוחדת, ושינו אותו כך שיהיה בעל משמעות יהודית. מלבד שינוי זה, דואגים בעלי המקום לשמור על אופיו המקורי, ואף להציג אותו לראווה. נחזור לכיוון שער הכניסה, נקיף את הביתן של השומר ונפנה ימינה לחצר בית הספר. על הקיר מוצגים לוחות אבן, ועליהם תמונות וסיפורים מתולדות המקום. שימו לב לתמונת השער של החווה, בראשו חקוק שמה – כרם אברהם אבינו. לאחר מכן כדאי להמשיך להסתובב בחצרות נוספות, בהן מוצגים כמה ממצאים ארכיאולוגיים מרחבי הארץ. פרויקט ייחודי זה נולד משיתוף פעולה בין המוסד החרדי לבין רשות העתיקות, ומטרתו לחנך את הבנות שלומדות כאן לאהבת ארץ ישראל. אחרי סיבוב קצר נצא מן המתחם אל רחוב עובדיה, ונמשיך בדרכנו אל שכונת הבוכרים. נפנה שמאלה בהמשך הרחוב השקט, ונרד בין בתיה המקוריים של שכונת כרם אברהם, שנבנתה כאמור על שטח החווה. הרחובות בשכונה נקראו בשמות נביאי ישראל, וביניהם נעבור בדקות הקרובות. בתוך זמן קצר נפנה שמאלה אל רחוב עמוס, וכעבור דקה נגיע לצומת T במפגש עם רחוב צפניה |11|. נפנה ימינה, נלך כדקה, ואז נפנה שמאלה לרחוב מלאכי |12|. זהו רחוב צר שמתאים רק להולכי רגל, במרכזו יש בית כנסת גדול. בית הכנסת חוצה את הרחוב לשניים, כאשר צדו הימני מיועד לגברים וצדו השמאלי לנשים. במהרה ניפגש מעברו השני של המבנה |13| וניכנס אל שכונת הבוכרים. בין בתים מפוארים וחצרות קסומות פארו וגודלו של הארמון הביאו לפריחתה של אגדה, לפיה הוקם הבית כדי לארח את המשיח באחרית הימים. בינתיים, אירח המבנה כמה אירועים חשובים אחרים בתולדות ירושלים. הוא נבנה בין השנים 1914-1905 על ידי סוחר בוכרי עשיר בשם אלישע יהודיוף, אך הוא כמעט ולא הספיק לגור בו. זמן קצר אחרי סיום הבנייה פרצה מלחמת העולם הראשונה, והצבא התורכי השתלט על המקום והקים בו מפקדה אזורית. עם תום המלחמה נערך בארמון סדר פסח ענק לחיילים היהודים ששירתו בצבא הבריטי, וחודשיים אחר כך נערכה בו קבלת פנים חגיגית לגנרל אלנבי. על כך סיפר חיים וייצמן: "קיבלנו את פניו ברובע הבוכרי היהודי... הוא נתקבל בשירים עבריים... והגשתי לו ספר תורה קטן. הוא היה נרגש ונפעם עד כדי דמעות ממש, והשיב בנאום לבבי ביותר". בתקופת המנדט הוחלט להסב את המקום לבית יתומים, ובהמשך הוא שימש כבית ספר לבנות. בתה של מנהלת בית הספר, חנה שפיצר, נישאה למפקד האצ"ל דוד רזיאל, וכך הפך המקום להיות מקום מפגש ובסיס אימונים עבור אנשי הארגון. גם היום שוכנים בארמון מוסדות חינוך שונים, בהם לומדות בנות חרדיות בכמה מסגרות. למרבה הצער, בחלוף השנים איבד המבנה מזוהרו. הוא הוזנח והתיישן, ונוספו עליו סורגים שפוגעים במראהו המקורי. למרות זאת, מראהו החיצוני עדיין מרשים, וגם בתוכו נותרו שרידים מימיו המפוארים. מי שמגיע לכאן בשעות אחר הצהרים ותאם את הביקור מראש, יכול לבקש להיכנס אל בית הספר היסודי 'נתיב בתיה' ששוכן בקומה השנייה (פרטים במידע השימושי). ניכנס דרך שער שנמצא בצדו הימני של המבנה, נעלה במדרגות חיצוניות, ונעמוד מול מסדרון ארוך ומרשים. נחצה אותו מקצה לקצה, נתרשם מהתקרה המאוירת ומרצפת האריחים הצבעונית, ונתפעל מדלתות המתכת הכבדות שנמצאות בכניסה לכל כיתה. כל אלה נותרו כפי שהיו בתקופה בה נבנה הארמון, לפני יותר ממאה שנים. אחרי הביקור המיוחד נצא חזרה אל הרחוב, ונפנה לרחוב אברהם תלמודי שמתחיל מול הארמון |14|. נרד ברחוב המוזנח, וכעבור כ-2 דקות נראה לפנינו מבנה עם גג רעפים, מתוכו "צומח" גג רעפים נוסף, גבוה יותר. ניגש אל המבנה המיוחד |15|, ונתרשם מחלונותיו המקומרים שמעוטרים גם כן במגני דוד, בעמודים מסותתים ובשיבולים. זהו ביתו של יוסף דוידוף, ממנהיגי קהילת הבוכרים. דוידוף ביקש להעתיק את הווילה בה התגורר בעיר טשקנט, ולבנות כמותה בירושלים. כמו שכנו אלישע יהודיוף, גם יוסף דוידוף התגורר בביתו רק זמן קצר, משום שנפטר אחרי עלייתו ארצה. לאחר מלחמת העולם הראשונה, שכנה כאן למשך כמה שנים הגמנסיה העברית, עליה סיפרנו בשכונת זכרון משה, ומכאן עברה למשכן הקבע שלה בשכונת רחביה. כיום שוכן בבית המפואר מרכז קהילתי אזורי, בתוכו פועל מרכז תיירות קטן שמכונה 'מרכז פעם'. על הקירות מוצגת תערוכה היסטורית שמספרת על תולדות האזור ועל מבנים ומקומות מרכזיים בסביבה. מלבד זאת, אפשר להתרשם מהתקרה המעוטרת של הבית המקורי, ומן הגג הכפול שמקנה למבנה אופי מהודר. מי שמעוניין יכול ליצור קשר עם 'מרכז פעם', ולהזמין אירוח בבית של משפחה מקומית (בתיאום מראש, פרטים במידע השימושי). בתום הביקור בבית דוידוף נוכל לשבת לנוח בגן הקטן שנמצא לידו, שמוקדש למייסדי השכונה. לאחר מכן נפנה ימינה ברחוב הנושא את השם 'רחובות הבוכרים', ונמשיך בדרכנו. לאורך הרחוב נראה שילוב של מבנים חדשים לצד בתי אבן ישנים, המעוטרים גם הם בקשתות ובמגני דוד. אפשר לדמיין את האווירה ששררה במקום לפני קצת יותר ממאה שנים, כאשר ברחבי השכונה הילכו יהודים בוכרים בלבוש מסורתי. כיום מתגוררים בה תושבים חרדים, וברבים מהבתים שוכנות ישיבות ובתי מדרש. כעבור כ-2 דקות נגיע לפינת רחוב דוד חזן |16| ונראה מולנו מבנה גדול שמשמש כיום את ישיבת קמיניץ. המבנה משתרע על שטח כולל של כחמישה דונם, ובראשית ימיה של השכונה היה זה המבנה הגדול ביותר בה. המתחם מחולק לכמה חצרות שנבנו בשנת 1905 עבור נשיא יהודי תורכיסטאן, שמחה משהיוף. שמו של משהיוף שהיה עשיר מופלג, התגלגל גם לשם הרחוב, והוא חרוט עד היום על הקיר בפינתו השמאלית הקרובה של הבית. כמו המבנים בהם ביקרנו, גם חצר משהיוף התגלגלה ועברה בין ידיים שונות. בשנות ה-20 של המאה שעברה התגוררו בה כמה דמויות בולטות שעלו ארצה בעלייה השנייה, כמו ברל כצנלסון, יצחק בן-צבי ורעייתו רחל ינאית, שלימדו בגמנסיה העברית הסמוכה. ברבות השנים נמכר גם מבנה זה למוסדות חרדיים, שהתאימו את הבניין לצרכיהם אך שימרו את חזיתו. נפנה כעת ימינה לרחוב דוד חזן, נרד במתינות לצד המבנה, ובמהרה נפנה שוב ימינה לרחוב אדוניהו הכהן |17|. נתקדם כדקה ברחוב השקט, ונגיע לצומת הבא |18|. מעברו השני של הצומת ניצב בית ישן בן שתי קומות, מאחוריו מסתתר סיפור מעניין. כדי לספר אותו נפנה ימינה לרחוב אהרון פישל, ניכנס דרך השער שמשמאל אל חצר מוזנחת, וניגש לצדה השמאלי. מכאן נשקיף על החלונות שמקיפים את הבית, ונשים לב שמתחת לכל אחד מהם חקוקות כמה מילים. אם נקרא את כל המילים ברצף יתקבל המשפט הבא: אני עבד השם ית"ש (יתברך שמו) הקדשתי כל הבתים, וזה הבית הישיבה שלי, ח' יחזקאל בן יעקב הלוי הי"ו (ה' יחיהו וינצרהו). במסורת היהודית אנו רגילים למצוא לפני שמות את האות ר', קיצורו של התואר "רבי". באופן דומה נוהגים במסורת המוסלמית להוסיף את האות ח', המסמלת את המילה חאג', תואר הכבוד שניתן למוסלמים שקיימו את מצוות העלייה לרגל לעיר מֵכַּה. אם כך, כיצד ייתכן שאדם יהודי בשם יחזקאל מתהדר בתואר כבוד מוסלמי? שאלה זו מחזירה אותנו למאה ה-19, ומובילה אותנו לעיר משהד שבפרס. במשך שנים ארוכות חיו יהודי משהד בשלווה תחת שלטון מוסלמי סובלני, אך בשנת 1839 השתנו התנאים. בעקבות עלילת דם שטפלו קנאים מוסלמים על היהודים, חויבו יהודי משהד להתאסלם. רבים מבני הקהילה עזבו את המקום, אך אחרים בחרו להתאסלם לכאורה ולחיות כאנוסים. כלפי חוץ הם ניהלו אורח חיים מוסלמי, אך בחדרי חדרים שמרו על יהדותם. אחד מצאצאי האנוסים היה יחזקאל בן יעקב, או בשמו המוסלמי – חאג' מוחמד אסמעיל. אסמעיל עלה לרגל למֵכַּה כמה פעמים, וקיבל את תואר הכבוד חאג'. במסעו השלישי, אליו יצא בשנת 1900 כשהוא בן 70 שנה, עבר אסמעיל-יחזקאל בירושלים, והחליט להישאר בעיר עד יום מותו. הוא הסיר כמובן את שמו המוסלמי, אך בחר לשמור על התואר חאג' שהיה מכובד בעיניו. חאג' יחזקאל רכש שטח בשכונת הבוכרים, בנה עליו את ביתו, והקים סביבו חצר עם 21 חדרים ובית כנסת. על החלונות שסביב הבית נחקקה כתובת ההקדשה, ובה תזכורת לתואר הכבוד המוסלמי של יחזקאל. מכאן נחזור אל הצומת |18| ונוכל להביט על הפאה המערבית של הבית, עליה חקוקה בצורה דומה כתובת הקדשה נוספת מתחת לחלונות: "התנהגות אלו ההקדשות שעשיתי ונתתי לאחי ולב"ב (ולבני ביתי) שיתנהגו כפי צורך העת, והזמן רק לא יימכר ולא ייגאל ולא יתמשכן, לעולם רק ייקרא ע"ש (על שמי) בניין יחזקאל, עד יבוא גואל צדק בבוא הזמן".
שלמה מוסיוף היה ממנהיגיה הבולטים של הקהילה היהודית בבוכרה, והמשיך לכהן בתפקידים ציבוריים גם כאשר עלה ארצה עם משפחתו. הוא היה בין חברי הוועד שהקים את שכונת הבוכרים, ובשנת 1894 בנה את בית המגורים הראשון בשכונה, בחצרו אנו נמצאים. שלמה ורעייתו גרו בחדר קטן, בו נולד כעבור זמן קצר בנם, בכור ילדי שכונת 'רחובות'. מתוך חיבור עמוק לשכונה החדשה, נקרא התינוק בשם דומה - רחביה. בצמוד לביתה הצנוע הקימה משפחת מוסיוף בית כנסת, שהפך עם השנים לאחד מבתי הכנסת המרכזיים בשכונה. במשך הזמן הורחב בית הכנסת, עד שהפך לשטיבלך המקומי. כיום פזורים במתחם שסביבנו עשרה בתי כנסת, שבעה מתוכם בחצר ועוד שלושה במבנה שממול. המקום פתוח כל שעות היום והלילה, ובכל עת אפשר להיכנס אליו, לאסוף עשרה אנשים ולהתחיל להתפלל. למרות שנוסח התפילה המקורי היה בוכרי, כיום מתפללים כאן אנשים בני עדות שונות, דבר שהופך את המקום למגוון ומעניין במיוחד.
מידע שימושי: השטיבלך - בית הכנסת אהלי יעקב בית הקונסול ג'יימס פין, בקרית החינוך "בית ברכה" הארמון, בית הספר "נתיב בתיה" מרכז פעם בבית דוידוף בתי הכנסת מוסיוף
המסלול מופיע בסדרת
מסלולים נוספים באיזור
|
![]() דרגת קושי
קלה.
![]() משך הטיול
4-3 שעות.
![]() אורך המסלול
כ-3 קילומטר.
![]() עונה מומלצת
בימים א-ה, משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהרים, וביום ו בשעות הבוקר.
![]() סוג המסלול
חד כיווני.
![]() רחצה במים
אין.
מידע שימושי:
מאפיית אביחיל השטיבלך - בית הכנסת אהלי יעקב בית הקונסול ג'יימס פין, בקרית החינוך "בית ברכה" הארמון, בית הספר "נתיב בתיה" מרכז פעם בבית דוידוף בתי הכנסת מוסיוף |